מחוזי/ דיווח על אירוע עתידי בחברה ציבורית

נקבע כי חברה ציבורית צריכה לדווח מיידית על אירוע אפשרי עתידי, למרות שאין וודאות שיתרחש, על ידי בחינת נקודת האל חזור שממנה ואילך הופך הסיכוי להתרחשותו של האירוע העתידי לגדול יותר מאי התרחשותו.

מדובר בבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד אפריקה ישראל להשקעות בע"מ, חברה ציבורית, בטענה להפרת חובת דיווח. הטענה הייתה שהחברה דיווחה באיחור על אזהרת רווח. במועד הדיווח מניות החברה ירדו בערכן בצורה משמעותית.

בית המשפט קבע שלצורך חיוב חברה בדיווח מיידי על אירוע עתידי בחיי החברה, אשר אין ודאות שיתרחש, יש לבחון את מהותיות המידע תחילה לפי "מבחן ההסכמה העקרונית", המכונה גם "מבחן הקו הבוהק". מבחן זה בוחן אם באירוע (בדרך כלל במשא ומתן) נעברה נקודת האל-חזור שממנה ואילך הופך הסיכוי לקרות האירוע לגבוה יותר מאי התרחשותו. בית המשפט הוסיף שאם החברה סבורה כי החלת מבחן זה איננה ישימה או מובילה לכך שימנע מהמשקיע הסביר מידע מהותי – עליה לבחון את מהותיות המידע בהתאם ל"מבחן התוחלת" אשר משקלל את עוצמת השפעתו של האירוע הצפוי על החברה עם הסתברות להתממשותו בכל רגע נתון. לפיכך יתכן שתקום חובת דיווח גם שעה שהסבירות להתרחשות האירוע המהותי נמוכה יחסית.

בית המשפט התייחס לסוג המידע שהיה ברשות החברה וקבע כי מידע עשוי להיות מהותי גם כשהוא לא כולל נתונים כמותיים שניתן ליחסם לנתונים התוצאתיים של החברה.

במקרה זה, המבקש לתבוע בתביעה ייצוגית לא הוכיח כי הופרו חובות הדיווח, כיוון שלא התגבש בידי החברה מידע מהותי החייב בגילוי במועד המוקדם לפרסום אזהרת הרווח ועל כן לא התקיימו גם התנאים לאישור התביעה כייצוגית.

(תצ (ת"א) 28110-09-12 אוהד מלכה נ' אפריקה ישראל להשקעות בע"מ)

The content of this article is intended to provide a general guide to the subject matter. Specialist advice should be sought about your specific circumstances.