מחלקה כלכלית, מחוזי ת"א/ אתר אינטרנט לצורך גיוסי הון אינו פטור מפרסום תשקיף

נפסק כי עד שהסדרה העתידית בעניין "מימון המונים" תיכנס לתוקף לא ניתן להציע לציבור הצעות לגייס הון בדרך זו ללא פרסום תשקיף, אלא בכפוף לחריגים הקבועים בחוק ניירות ערך.

מדובר בערעור של חברה המפעילה אתר אינטרנט אשר סיפק תשתית שאפשרה ליזמים ולחברות לבצע גיוסי הון בהיקפים קטנים ללא תשקיף ממספר משקיעים שמספרם לא יעלה על 35, תוך הצגת התאגידים המגייסים באופן בו כל משקיע פוטנציאלי יוכל לעיין בפרטי ותנאי ההצעה של ניירות הערך שלהם. הערעור הוגש על החלטת הרשות לניירות ערך להורות לאתר לחדול מפעילותו במתכונתה הנוכחית, בטענה שהיא המהווה הפרה של האיסור בחוק ניירות ערך על הצעת ניירות ערך לציבור ללא תשקיף וזאת, לאחר שפעילות האתר אושרה בעבר על ידי הרשות. הרקע לעתירה היא חקיקתו של חוק לקידום השקעות בחברות הפועלות בתחומי הטכנולוגיה העילית (היי-טק) (תיקוני חקיקה), התשע"ו-2015, אשר תיקן את חוק ניירות ערך ובמסגרתו צומצם פטור קיים מחובה לפרסום תשקיף בגין פרסום כללי על כוונה להציע ניירות ערך ואשר מכוחו פעל האתר. הרשות דרשה מהאתר להפסיק את פעילותו במתכונתה הנוכחית משום שאינה עומדת בתנאי הפטור לאחר שצומצם. עם זאת, לחוק הנ"ל התווסף פטור נוסף לפרסום תשקיף העוסק באפשרות של "מימון המונים", אך אשר התקנות הנלוות לו טרם אושרו על ידי הכנסת ולכן ההסדר שבפטור זה לא נכנס לתוקף. השאלה שהתעוררה היא האם כניסתו לתוקף של הצמצום לפטור מכוחו פעלה החברה הותנה בכניסתו לתוקף של ההסדר המתיר ביחס למימון המונים, כך שהאתר יוכל להמשיך ולפעול בתקופת הביניים.

בית המשפט קבע כי לא קיימת תלות בין הסעיפים כך שתחולתו של התיקון המצמצם את הפטור מפרסום לתשקיף אינו מותנה בכניסתו לתוקף של ההסדר ביחס למימון המונים.

בנוסף, נדחתה טענת החברה כי יש לפרש את החוק באופן שיאפשר את המשך פעילותו של מי שכבר פעל בתחום עד להתקנת התקנות. על כן האתר לא יוכלו להמשיך ולפעול במתכונתם הנוכחית ויהיה צורך להמתין לכניסתו לתוקף של ההסדר החדש ביחס ל"מימון המונים" התלוי בהתקנת התקנות הנדרשות.

(עתמ (ת"א) 18700-04-16 אקזיטוואלי בע"מ נ' רשות ניירות ערך)

The content of this article is intended to provide a general guide to the subject matter. Specialist advice should be sought about your specific circumstances.